2010. július 28., szerda

üzleti terv

eredeti szakmám során számos esetben készítettem üzleti tervet, illetve végeztem mindenféle megtérülési számításokat. Van egy közgazdász pénzügy szakirányú végzettségem, és a munkahelyemen hozzám tartozik a kontrolling illetve a treasury részleg (mármint amikor még nem voltam itthon a gyerkőcökkel). Valamint számos középes és nagyvállalatnál dolgoztam, mint alkalmi vezetői- illetve pénzügyi tanácsadó. Ha nekik sikerült néhány milliót megspórolni a tanácsaimmal, akkor remélem a saját biznisz pénzügyeinek átgondolása sem okoz problémát. Igaz, más egy már működő dolgot rendbe vágni, mint egy újat létrehozni, ilyen téren még nincs tapasztalatom. Meghát, ahogy mondják, a suszter cipője mindig lyukas :-)

Szóval van egyszeri beruházás az induláshoz és a folyamatos havi költségek. van egy részletes Excel táblám a bevétel-kiadás számításhoz, ebből most kiírom a fontosabb sorokat:

induló költségek:

bútor, berendezés, díszítés: 200
pénztárgép: 50
kaució és 1 havi bérleti díj: 240
kezdő árukészlet: 200
vállfa: 15
reklám, hírdetés: 20
összesen: 725
ez a minimum, ehhez jöhet még később a kamera, riasztó, stb.

havi ktgek:
bérlet 88
rezsi 25
alkalmazott 150
könyvelő 10
bank 10
auto, árubeszerzés 10
egyéb (pl hirdetés) 10
összesen  havi 303
összesen éves 3640

éves szinten ezt a 3,6 millió fix ktget kell kitermelni, amit fedeznie kell az árrésnek, és ebben még nincs benne az esetleges rendkívüli kiadások, és a  megmaradó nyereség, ez csak a költségek fedezése. Naponta tehát nagyságrendileg min. 15 e Ft-nyi fedezetet kell produkálni.

ehhez hozzájön az induló 285 e Ft beruházás, amit szintén az első évben kellene kitermelni, így napi 16 e Ft jön ki.

50%-os árrésnél, és átlagos 500 Ft-os darabárnál (ami elég nagy szórású, hiszen a zokni és a téli nadrág, kabát között jelentés eltérés van) ez napi átlag 65 db ruhácska eladását igényelni. Nem kevés.
Napi 16 vevő átlag 2000 Ft-os vásárlása szükséges.

Egy évben van 240 nap, akkor a napi 16 az évi 3800 vevőszámot jelent
kb. ennyi család van a faluban. Ha a családok 10%-a vásárol használtruhát, akkor egy vevőnek évente 10-szer kellene betérnie vásárolni

persze ezek nagyon kerekített és leegyszerűsített számítások
valószínű, hogy ruhákon kívül egyéb dolgokat (játék, használt bababbútor, babakocsi, stb) is árulni kell, amiből kevesebb tétel nagyobb forgalmat generál.
Szerencsés akinek nem kell bérleti díjra vagy alkalmazottra költeni, mindjárt szebbek a számok.

Nos, ez nem az a tuti üzlet, van benne rizikó, hogy meg lehet-e csinálni. Szerencsére szeretem a kihívást :-)
Mindig azt mondom, hogy annyit szabad kockáztatni, ami nélkül még nem borul meg a családi kassza. Ugyan ezzel a hozzáállásban bent ragadtam a válság előtt az OTP észvényekben, viszont mire több mint egy év után közel nullán ki tudtam szállni, addigra sok kis spekulációval már rég megdupláztam a bennragadt tőkének megfelelő összeget. Szóval csak azt akarom mondani, hogy ha az eredeti ötlet nem is jön be, valahogy mindig lesz, csak rugalmasan kell hozzáállni.


Jó lenne egy benchmark a témában, de sajnos nincs senki az ismerőseink körében, aki  hasonló profillal foglalkozik, ezért a neten kutakodok a fórumok-blogok között, hátha...

személyi kérdések

Az elmúlt egy hétben felgyorsultak az események, még ide írni sem igen maradt időm.
Megegyeztünk a tulajjal az üzlet bérlésben, az árból nem engedett sajnos, de egyéb kérdésekben végül sikerült dűlőre jutnunk. Jelenleg a szerződés tervezetnél tartunk.

Közben tegnap kaptam egy rossz hírt. Az eladói posztra eddig az egyik barátnőm volt a várományos. Még akkor megosztottam vele a vállalkozás indítás ötletét, amikor még csak gondolat volt a fejemben, és akkor mondta, hogy hurrá, akkor jönne eladónak. Megfelelő és megbízható embernek tartottam, szóval ez kölcsönösen előnyös megegyezés volt. Azt gondolom, hogy egy olyan vállalkozásban, ahol a tulajdonos nem tud napi szinten részt venni, kiemelten fontos a bizalom az alkalmazott iránt. Főleg egy használt ruhánál, ami ugyen nem darabra nyílvántartható magadabb árkategóriájú termék, hanem fel sem tűnik, ha néhány kiló hiányzik. Persze azért majd ki kell találnom a szigorúbb nyílvántarthatóság érdekében valamit, de addig is legfontosabb a megbízható személyzet. Az üzlet bérbeadó még így is erősen javasolja, hogy szereljek fel kamerát, ami az eladóteret figyeli. Nos, nem tudom, hogy ez etikus-e.
Szóval egy vállalkozás indításánál elég sok mindent kell egyszerre szervezni, intézni, de örültem, hogy a személyi kérdés az megoldott. Azért kb. 3-4 hetente beszéltünk róla a barátnőmmel, hogy még mindig aktuális-e neki. Erre tessék, tegnap, mikor már le akartam vele papírozni a dolgokat, visszamondta, mert a gyerekeit mégsem tudja addig kire rábízni. Nos, ezt mondjuk eddig is kigondolhatta volna. No comment. Ha minden igaz, 2 hónap múlva nyitás, és most kell valakit az eladói-üzletvezetői posztra találnom. Jó lenne ismerős, vagy ismerős ismerőse, ezért megmozgattam szálakat a baráti körben, hát reménykedem...

Közben olvasom, hogy a kormány bevezeti az egykulcsos adórenszert, ahol az SZJA kulcs egységesen 16% lesz, valamint megszüntetik az adójóváírások rendszerét. Ugyanakkor azt is ígérték,  hogy senki nem jár rosszabbul, mint eddig. Ez egyben azt is jelenti, hogy a minimárbér utáni eddigi adómentesség is megszünne, és arra is a 16% vonatkozik majd. Egy minimálbért kereső munkavállaló esetében az adóteher csaknem 11 ezer forinttal nőne, ha nem emelkedne a mostani 73 500 forintos bérminimum. Ahhoz pedig, hogy a minimál bér után adózók ne érezzék az adóváltozást, 86 600 forintos bruttó bérre lenne szükségük

A barátnőm eddig önként mondta, hogy minimálbérért eljönne dolgozni, aztán ha beindult a vállalkozás, akkor majd korrigálunk a pénzén. Most nem tudom, hogy egy új jelentkezőt mennyiért fogok találni. Pedig az elkészített üzleti terv szerint túl sokat nem bír el az üzlet. Most meg még itt az adóemelés. Megígértem, hogy leírom az üzleti tervemet is, legalább számokban. Hát lássuk...

2010. július 16., péntek

Ruházati üzletnyitás szakképzettségi feltétele

ha sikerülne megegyeznünk a tegnap részletezett bérbeadóval, akkor itt helyben használt gyermekruha üzletet nyitnék. Nem is nézelődnék tovább a szomszédos városban. De jó lenne...
addig is utána nézek a végzettség kérdésének.
Nekem van egy kereskedelmi főiskolai diplomám, reméljük az elég. Bár ahogy az előbbi bejegyzésben írtam, az egyéni vállalkozás indításához nem kell a vállalkozónak szakképzettnek lennie, elég ha az alkalmazott vagy a segítő a szakképzett, azokban a vállalkozásokban, ahol kell szakképzettség a tevékenységhez.


Az üzlet nyitásának szakképesítési feltételét a 5/1997. (III. 5.) IKIM rendelet írta elő. A Ruházati cikk értékesítése tevékenységnél Ruházati kereskedő szakképzettség van előírva ill. szakképesítésként elfogadható a szakiránynak megfelelő egyéb szakképesítés vagy magasabb szintű szakirányú szakmai végzettség is.
2009. szeptemberben, amikor a kereskedelmi tv. változott az alábbiak jelentek meg:
"Az új rendelettel a minisztérium a kereskedelmi állások jó részének betöltéséhez eltörölné a szakképzettség követelményét. Ennek értelmében lehetővé tennék, hogy végzettség nélkül is föl lehessen venni bárkit pénztárosnak, cipő-, ruha-, gyümölcs-, zöldség-, pékáru eladónak, vagy könyv-, újság-, papír-írószer-, és virágárusnak, sőt piacfelügyelőnek is....."

Viszont ilyet is olvastam::

"A Népszabadság szerint az előző kormány egyik utolsó intézkedéseként ugyanis úgy módosított egy jogszabályt, hogy a jövőben a munkáltatók zöldség-gyümölcs, vagy ruházati eladónak, papír-írószer kereskedőnek azt vehetnek fel, akit csak akarnak. ...A szakszervezet szerint ez leértékeli az érintett szakmákat, a kereskedők viszont úgy vélik, az új előírások megfelelnek a piaci gyakorlatnak. ...A szakmai érdekképviselet a Népszabadságtól értesült az egy hónapja a Magyar Közlönyben megjelent jogszabályról, és közölték: keresik a módját, hogy az új kormánynál felülvizsgáltassák a rendeletnek szerintük a szakmát ellehetetlenítő pontjait.."


Tehát az én végzettségem elég, az eladónak nem kell külön.
Ja, és ha a bioboltnál maradnék, ott lenne gyógynövény, márpedig ahhoz drogériakereskedői végzettség kell. Szóval ott olyan alkalmazottat kellene felvennem, mert az nekem nics.

Vállalkozási formák és az alapítás költségei

1.) Egyéni vállalkozó


Egyéni vállalkozás a természetes személy üzletszerű, saját nevében és kockázatára, rendszeresen, haszonszerzés céljából folytatott gazdasági tevékenység. Az egyéni vállalkozó bármilyen, jogszabály által nem tiltott üzletszerű, gazdasági tevékenységet folytathat. Az egyéni vállalkozó felelőssége korlátlan, azaz teljes vagyonával felel.

Az egyéni vállalkozó tevékenységét csak akkor kezdheti meg, ha bejegyzik az egyéni vállalkozók nyilvántartásába. A bejegyzésről az egyéni vállalkozó igazolást kap, ezáltal kerül értesítésre - többek között - nyilvántartási számáról és adószámáról is, melyeket tevékenysége során használni köteles.

Az egyéni vállalkozás alapítására személyesen és elektronikus úton is lehetőség van. Személyesen bármely okmányirodában lehet kezdeményezni az egyéni vállalkozói tevékenység bejelentését.

Több tevékenységi kört is meg lehet adni. A felvenni kívánt tevékenységeket az APEH honlapján elérhető tevékenységi jegyzékből lehet kikeresni, és utólag könnyedén bővítheti egy változást bejelentő nyomtatvány leadásával.


Az egyéni vállalkozó vállalkozói tevékenységet csak akkor kezdheti meg, illetve folytathat, ha az adott tevékenység végzéséhez szükséges végzettségekkel (képesítési követelményekkel) és hatósági engedélyekkel rendelkezik.
Képesítéshez kötött tevékenységet az egyéni vállalkozó akkor is folytathat, ha a képesítési követelményeknek maga nem felel meg, de az adott tevékenység folytatásában személyesen közreműködő, általa határozatlan időre foglalkoztatott személyek között van olyan, aki az előírt képesítéssel rendelkezik. Az egyéni vállalkozó több tevékenységet folytathat, tevékenységét több telephelyen, illetve fióktelepen végezheti. Ha az egyéni vállalkozónak több telephelye (fióktelepe) van, a képesítési követelményeket valamennyi telephely (fióktelep) vonatkozásában érvényesíteni kell.
Az egyéni vállalkozó közreműködőként alkalmazottat, külön jogszabályban meghatározott bedolgozót, segítő családtagot, és szakiskolai, szakközépiskolai tanulót foglalkoztathat.

Az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységéből eredő kötelezettségeiért teljes vagyonával felel.

Az egyéni vállalkozónak a gazdasági tevékenysége során az „egyéni vállalkozó” megjelölést (vagy annak e.v. rövidítését) és nyilvántartási számát neve (aláírása) mellett minden esetben köteles feltüntetni.

Az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésére lehetőség van, amelynek legrövidebb időtartama 1 hónap, leghosszabb időtartama 5 év lehet. Az egyéni vállalkozó szünetelés tartama alatt nem végezheti az egyéni vállalkozói tevékenységet, nem szerezhet egyéni vállalkozói tevékenységhez kötődő új jogosultságot, nem vállalhat új kötelezettséget, azonban tevékenységének folytatása során a szünetelésig keletkezett és azt követően esedékessé váló fizetési kötelezettségeit a szünetelés ideje alatt is köteles teljesíteni.
2010. január 1-jét követően a változás-bejelentési, a szünetelés, illetve megszüntetés bejelentési ügyek kizárólag elektronikus úton - erre szolgáló elektronikus nyomtatványok igénybevételével - az Ügyfélkapun keresztül kezdeményezhetőek.

Választható, hogy 5 m Ft árbevétel alatt nem lesz Áfa alany a vállalkozó. Ekkor nem szükséges bankszámla, elég a házípénztárból fizetni illetve csekken befizetni a járulékokat. Bár ezt nem javasolta a könyvelő, mert órákig kell sorban állni a csekkért az Apehnál. De ha áfa alany lesz, akkor kell majd nyitni egy vállalkozói bankszámlát.
Az indulási költségek:

- illeték a vállalkozói igazolvány kiadásáért: 10.000,- Ft

Fizetendő járulékok:

A fizetendő járulékok körét az határozza meg, hogy az egyéni vállalkozó munkaviszonyban áll-e máshol, nappali tagozatos diák-e vagy más státuszából adódóan fizetnek utána járulékokat. Ugyanis ebben az esetben bizonyos járulékok fizetése alól mentesül a vállalkozó.
Ha a vállalkozó nem rendelkezik heti 36 órát meghaladó munkaviszonnyal (és az előbb ismertetett lehetőségek sem érintik), akkor az alábbi járulékokat kell fizetni havonat, függetlenül attól, hogy volt-e bevétele a vállalkozásnak, vagy nem.
- egészségügyi hozzájárulás (EHO): 1.950,- Ft / hó
- egészségbiztosítási alap: 6% + 5% = 11%
- nyugdíjbiztosítási alap:

1.) ha magánnyugdíjpénztári tag vagy, akkor:
- nyugdíjbiztosítási alap: 24% + 1,5% = 25,5%
- magánnyugdíjpénztár: 8%

2.) ha nem vagy magánnyugdíjpénztári tag, akkor:
- nyugdíjbiztosítási alap: 24% + 9,5 % = 33,5%

- vállalkozói adó: 4%

A fentieket akkor is fizetni kell a minimálbért véve alapul, ha semmi bevétele nem volt a vállalkozásnak az adott időszakban.  Azonban a 2006. szeptemberben életbelépett új jogszabályok értelmében dupla járulékfizetési minimum terheli a vállalkozókat, ami azt jelenti, hogy a dupla minimálbér után kell megfizetni a fenti járulékokat.
Ezen kívül SZJA-t kell fizetni, ami jövedelem / bevételfüggő. Ezt azért nem részletezem, mert a jelenlegi kormány azonnal változást ígért be ezen a területen.

ÁFA fizetési kötelezettség ha a vállalkozó nem kért áfamentességet. (Vagy ha a bevételei meghaladják az áfamentesség felső határát.)

Iparűzési adót, ami a bevétel 2%-a.

A tevékenységtől függően egyéb adónemek is felmerülhetnek (pl. kulturális járulék).

Működési költségek:

- könyvelési díj: általában egyéni vállaklozásnál 8.000 - 12.000 Ft/hó körül szokott mozogni
- bankköltség
- igény szerint: tárhely + domain, internet, telefon, posta költség, stb.


2.) Betéti társaság

Legalább egy beltag és egy kültag szükséges az alapításához. A beltag a teljes vagyonával felel, a kültag a bevitt vagyon erejéig. A betéti társaságban a társaság képviselőket választ. Általában a beltagok hozzák a határozatokat, de a társaság rendes tevékenységébe nem tartozó ügyekben a kültagok is szavazhatnak. A nyereség és a veszteség a tagok között vagyoni hozzájárulás arányában oszlik meg, de a cégalapításkor ezt másképp is szabályozhatják az alapítók. Az eredményt írásban kell rögzíteni.

Az ügyvéd nyújtja be a papírokat a Cégbíróságra, és ekkor megkapja az adószámot. A társaság különböző szervek felé bejelentési kötelezettséggel bír. A bejegyzés 1-2 hónapot vehet igénybe. A betéti társaság kettős könyvezetés végez.


3.) Korlátolt felelősségű társaság

A kft. jogi személyiséggel rendelkezik. Alapítása nincsen létszámhoz kötve, lehet egyszemélyes kft-t is létrehozni. A tag anyagi felelőssége korlátozott, csak a bevitt vagyon erejéig terjed. A kft. alapításakor társasági szerződést kell írni.

Az alapítás költségei:

- Törzstőke: minimum 500.000 Ft
Kft alapítás cégbírósági bejegyzése akár a törzstőke banki befizetése nélkül is lehetséges, amennyiben a Kft ügyvezetője nyilatkozik arról, hogy a törzstőke a társaság rendelkezésére bocsátása megtörtént. A minimális törzstőke 500.000 Ft, amelynek fele fizetendő be a Kft alapítás idején (a fentieknek megfelelően bankszámlára, vagy a Kft házipénztárába) A fennmaradó rész 1 éven belül fizetendő be a Kft alapítás idejétől számítva. Egyszemélyes kft alapítása esetén elegendő a társaság alapításakor 100.000-Ft-ot a társaság rendelkezésére bocsájtani, a maradék legalább 400.000-Ft-ot pedig egy éven belül kell befizetni a társaság bankszámlájára.
- Kft alapítás cégbírósági bejegyzésének illetéke 15.000, közzétételi költségtérítés nem fizetendő egyszerűsített eljárásban, amennyiben a kft alapítás szerződésminta szerint történik
- Ügyvédi díj: ügyvédtől függő, kb. 100.000 Ft.

Ügyvezető lehet a társaság tagja, de lehet kívülálló személy is. Kettős könyvelést kell vezetni.

2010. július 15., csütörtök

Üzlethelyiség kiválasztása és vállalkozási forma

ma elég sokat haladtam előre.
Beszéltem több kiadó üzlethelyiség bérbeadóval, internetről vadásztam, sokat telefonáltam, árakat kérdeztem. A leginkább itt helyben tetszik egy 45 nm-es kiadó üzlet. Fő út mellett, helyi viszonyok között forgalmas  helyen, több üzlet van az épületben (új építésű sorház, az aljában pedig boltok) A tulajjal viszonylag sok mindent átbeszéltünk: árat, egyéb költségeket, mit lehet választani, mit nem, milyen hosszú távra, stb. Amit mondott összeg, nem tudom sok vagy kevés. A többihez képest ok, de hogy ki lehet-e termelni, azt nem tudom. Üzleti tervet kell készítenem, hogy lássam mi a fedezeti pont, mekkora forgalom kell a költségek megtérüléséhez, illetve milyen kezdeti beruházásra számíthatok.
Szintén beszéltem egy könyvelővel. Elsősorban a cégalapításról beszélgettünk. Egyszemélyes kft-ben gondolkoztam, de ő egyéni vállalkozást ajánlott. Egy ok miatt, hogy bármikor könnyedén megszüntethető, ha nem megy az üzlet. Szeretnék optimistán belevágni, de igaz, sose lehet tudni :-) A kft alapításához több pénz kell, s bár megszüntetéskor ki lehet venni, de a könyvelő azt mondta, hogy ez akár évekig is eltarthat. Sőt, egyéni vállalkozóvá válni az új törvény alapján pofon egyszerű. Csak bejelenti az ember, még a kártyát sem kell kiváltani. Igaz hogy egy egyéni vállalkozó a teljes vagyonával felel, de egyébként sem szándékozom kiegyenlített adósságokat felhalmozni, illetve fedezetlen szerződéseket kötni.
Azért utána nézek pontosan a különböző vállalkozási formák alapításának feltételeknek, bár valaha tanultam, de azóta már sok minden változott, pl. az induló tőke. Bemásolom, amit találok, hátha valakinek segít, ha itt megtalálja.

2010. július 14., szerda

Új üzlet nyitása - tanácsok

Hú, találtam egy tuti jó összefoglalót, hogy mire kell figyelni egy bolt megnyitásánál. Tanácsok:

1. Keress egy jó könyvelőt, aki elmondja milyen vállalkozási formában érdemes működtetni a boltot(bt, kft, egyéni v. stb.) megalapítani a megfelelő formát a többit elvileg a könyvelő rendezi APEH felé bejelentés stb. Ha nincs kereskedelmi eladói végzettséged (nemkell szakirányú) akkor vagy foglalkoztatsz valakit akinek van, vagy elvégzel egy ilyen tanfolyamot. Eladói végzettség nélkül nem működtethetsz boltot, a működési engedélyt nem adják meg ennek hiányaként.


2. Keress üzelethelységet, mégjobb ha nem kell keresni hanem rendelkezel vele, vagy a háznál ahol laksz ott alakítasz ki boltot. (a helység legyen üzletté nyílvánítva - tulajdoni lap)

3. Működési engedélyhez kell:
2009. október 1-től bejelentést kell tenni a jegyzőnek elektronikusan a nyitásról. Bővebben: www.magyarorszag.hu ez az új rendszer nem tudom hogyan müködik mert én még papírok tömtelegével mentem be az önkormányzathoz, ha nem ülnek rá a dologra, akár!! pár napon belül megkaphatod az engedélyt és ez is ingyenes tudtommal!

ÁNTSZ engedély nem kell! ha a ruházaton kívül nem lesz más, pl. ha már rágót, csokit árusít valaki akkor viszont már kell mert élelmiszerről van szó.



Hatósági ellenőrzés során kérhetik a következő dolgokat:

-Tűzvédelmi szabályzat kell!

-Városgazdálkodási szerződés kell!

-Pénztárgép, pénztárgépnapló, számlatömb, nyugtatömb kötelező tartani!



Egypár apróság ha már van bolt és belekötnek ill. büntetnek ha nincsenek kint:

-nyitva tartási idő

-nyitva-zárva tábla

-ha van lépcső kivülről, meg belülről is feltüntetni hogy Vigyázz lépcső!

-több helyre kiirni hogy a Termékek árai forintban értendőek és tartalmazzák az áfát! (csak! ezek hiánya miatt már büntették meg a szomszéd üzlettulajdonosokat)

A vállalkozás profilja

Tulajdonképpen egy üzletet szeretnék nyitni. Egy faluban élek, ami egy kisebb város tőszomszédságában van, de közel van nagyváros is. A profilban még nem döntöttem, függ attól is, hol találok megfelelő üzlethelyiséget. Azért elképzelésem van, vagy egy bio-reform-egészségbolt, vagy egy használt ruha, főleg használt import gyermek ruházat.
S honnan a két ötlet?
- Arra alapozom, hogy a mai gazdasági helyzetben talán a használtruhával kereskedő vállalkozás idítása menne a leginkább. Ugyanakkor olvastam egy-két fórumon, hogy sokan gondoltak ugyan erre, meg látom is hogy elég sok nyílt mostanában. Szóval a kereslet nőtt, de rögtön ment utána a kínálat. Kérdés melyik van jelenleg túlsúlyban.
- A biobolt meg egy szerelem. Az életem fontos része az egészséges táplálkozás, és próbálom a családomat is ebben a mederben tartani, tudatos életre nevelni (amennyire lehet egy 3 évest, de erről bővebben talán majd később)

Itt a faluban inkább a turira lenne kereslet megítélésem szerint, a szomszéd városban viszont inkább a reformbolt lehet a nyerő (angol használtruhás van egy csomó, bár van amelyik igen jól megy).


Sajnos itt a faluban sok kis üzlet bezár. Megnyílik, egy darabig próbálkoznak, majd bezárnak. Van egy csomó kocsma, néhány zöldésges, és virágos. A többi valahogy nem élt meg. Jogos a kérdés, miért pont nekem sikerülne. De miért ne?


Vagyis a profil függ a településtől, de az meg függ, hogy konkrétan hol találok benne megfelelő üzletet. Itt a faluban sok üzlet halála hogy a kutya se jár arra. Az meg ugye nem hoz túl sok vásárlót. Szóval forgalmas hely kellene, ha lehet egyáltalán ilyenről beszélni. A városban meg van forgalom, meg ezer üzlet is. Megint a kereslet-kínálat kérdése. Majd meglátjuk. Kiadó üzletek vadászatába keztem.

Összefoglalva a 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) rendelkezéseit

Haleluja, vagyis tulajdonos lehetek, működtetni csak alkalmazott útján kell (mondjuk a féléves gyerkőc mellett nem is akartam 8 órában dolgozni egy üzletben, meghát van is munkahelyem). S ha nem a saját nevemen van a vállalkozás (mondjuk a férjemén) akkor viszont segítő családtagként bármikor dolgozhatok is, egy esetleges ellenőrzés során ha az üzletben találnak, akkor nincs semmi gáz.
S mint egyéni vállalkozó ekkor még járulékot sem kell fizetni.

Kérdés, hogy egyéni vagy társas vállalkozást célszerű választani. Nos ez már függ talán a profiltól, nagyságtól (itt most szívesen vennék javaslatokat, tanácsokat).

Vállalkozás TGYÁS és GYED alatt, illetve a személyes közreműködés kérdése

Tájékoztató a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) rendelkezéseinek alkalmazásáról a gyes, gyet, ápolási díj folyósítása alatt


2005.01.25.

A Tbj. vonatkozó szabályai szerint a Tbj. 27. §-ában meghatározott járulékalap alsó és a Tbj. 24. §-ában meghatározott felső határát azzal az időszakkal arányosan (a minimálbér harmincad részével, illetve a járulékfizetési felső határ napi összegével) csökkenteni kell, amely alatt a társas vállalkozó

- táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesül, kivéve, ha a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj fizetésének időtartama alatt vállalkozói tevékenységét személyesen folytatja.

Az egyéni vállalkozó a minimálbér alapulvételével nem köteles társadalombiztosítási járulékot, nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot fizetni arra az időtartamra, amelynek tartama alatt

- táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesül, kivéve, ha a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj folyósításának tartama alatt vállalkozói tevékenységét személyesen folytatja.

E rendelkezésekből adódóan a minimálbér alapján történő járulékfizetés alól a törvény mentességet csak azokra a speciális esetekre ad, amikor a meghatározott ellátásban részesülő egyéni és társas vállalkozó a vállalkozói tevékenységét személyesen nem folytatja.A családtámogatási törvény szabályai a személyes munkavégzést egyes ellátások folyósítása mellett nem is teszik lehetővé, de megengedik pl. hogy a gyermek egyéves kora után napi 4 óra időtartamban, vagy akár időkorlátozás nélkül is munkát végezhessen a gyesen lévő. E munkavégzés esetén a járulékfizetési kötelezettség természetszerűleg fennáll.

Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény az egyéni vállalkozó számára nem írja elő a tevékenység személyes folytatását, gyakorlását, hanem személyes közreműködési kötelezettséget állapít meg.

Ez a törvényi szabályozás értelmében valójában annyit jelent, hogy a természetes személynek nincs lehetősége tisztán üzleti befektetéssel egyéni vállalkozás alapítására, abban személyesen is közre kell működnie.

A személyes közreműködést azonban a törvény tágan értelmezi. Az egyéni vállalkozó ezért nem az igazolványában meghatározott tevékenység (szakma) személyes folytatására, gyakorlására kötelezett, hanem közreműködése a vállalkozás szervezéséig, irányításáig terjedhet, alkalmazottat, bedolgozót vagy segítő családtagot is foglalkoztathat. Erre tekintettel nem tartalmaz a törvény a vállalkozás, illetve az annak keretében folytatott tevékenység szüneteltetésére vonatkozó szabályokat sem, mert olyan előírás sincs, miszerint a vállalkozó az igazolvány birtokában minden esetben köteles lenne a tevékenységét személyesen folytatni, gyakorolni.

A vállalkozásban való személyes közreműködés megvalósulhat ugyan az egyéni vállalkozó döntéseiben, a vállalkozás irányításában, felelősségvállalási kötelezettségében is, azonban ez nem esik egybe magának a vállalkozói igazolványban - vagy társas vállalkozás esetében a társasági szerződésben - meghatározott tevékenységnek a személyes folytatásával, gyakorlásával.Ennek megfelelően a társadalombiztosítási szabályok is a tevékenység személyes folytatása és nem a személyes közreműködés esetére állapítanak meg külön szabályokat.

A társadalombiztosítási szabályok vonatkozásában a Tbj. 28. §-ában meghatározott járulékalap korrekciós lehetőség, valamint a 29 § -ban meghatározott járulékfizetési kötelezettség alóli mentesítésnél a vállalkozói tevékenység személyes folytatása a feltétel, melyen a vállalkozói igazolványban feltüntetett, vagy a társasági szerződésben meghatározott tevékenység személyes folytatása értendő. A társadalombiztosítási szabályok különbséget tesznek a járulékfizetés tekintetében akkor is, ha a vállalkozói igazolvány birtokában a vállalkozó "saját elhatározásából" a vállalkozói tevékenységét személyesen nem folytatja - pl. a vállalkozói igazolványt kiváltja, de nem kezdi meg a tevékenységét - ekkor a minimálbér alapján a járulékfizetési kötelezettség az igazolvány átvétele napjától fennáll, mert ettől a naptól kell biztosítottnak tekinteni a természetes személyt. Ugyanígy kell értelmezni, ha a vállalkozói tevékenységet alkalmazott, segítő családtag útján látja el. Analóg módon alkalmazandó a szabály a társas vállalkozó esetében is.

A járulékfizetési kötelezettség alól azonban a Tbj. törvény idézett, meghatározott eseteiben mentesíti a biztosított egyéni és társas vállalkozót akkor, amikor fizikailag nem képes a vállalkozói tevékenységét személyesen gyakorolni, mert beteg, táppénzes állományban van, vagy ha gyermeke gondozása, családtagja ápolása mellett nincs lehetősége a vállalkozói tevékenység személyes folytatására. Ekkor a minimálbér alapulvételével járulékfizetési kötelezettsége nincs. Ha például a vállalkozó állítása szerint személyesen nem folytatta a vállalkozói tevékenységét, de a költségei között vállalkozói kivétet elszámolt, úgy a vállalkozás személyes folytatásának ténye külön bizonyítás nélkül is megvalósultnak tekinthető, és analóg módon érvényes ez, ha a társas vállalkozó részére a személyes közreműködés ellenértékeként díjazást fizettek.

Kivét, illetve díjazás elszámolás hiányában is megvalósulhat a vállalkozói tevékenység személyes folytatása, ha azt az ellenőrzést végző hatóság az ellenőrzése során megállapítja.

Az egyéni vállalkozói törvénynek, illetve a társasági törvénynek a vállalkozás szünetelésére vonatkozó szabályai hiányában a vállalkozó akkor is köteles az Art. szerinti adókötelezettségek, a Tbj., Tny., Eb. törvény szerinti kötelezettségek (nyilvántartás, bevallás, adatszolgáltatás) teljesítésére, ha a vállalkozás valójában nem működik, vagy a vállalkozó személyesen nem, hanem alkalmazott, segítő családtag útján folytatja a vállalkozási tevékenységet. E kötelezettségek teljesítése sem tekinthető azonban a vállalkozási tevékenység személyes folytatásának a Tbj. törvényben a járulékfizetési kötelezettség alól mentesített időtartam alatt.

(2202/2005. - Pénzügyminisztérium Társadalmi Közkiadások főosztálya)

Vállalkozás indítása

S hogy mi foglalkoztat most leginkább? VÁLLALKOZNI SZERETNÉK!
Mint annyi más ember, szóval nem egy új ötlet, de ha másnak sikerült, nekem miért ne...
S hogy miért kell ehhez a blog?
mindenki esete más, s nekem már ez az egy goldolat (hogy szeretnék) is némi akadályba ütközik.
jelenleg GYED-en vagyok, van egy féléves és egy 3,5 éves gyerkőcöm. Van bejelentett munkahelyem, papíron egy jó beosztásom, amit azóta hogy (3,5 éve) itthon vagyok, természetesen betöltöttek. Igyekeztem nem elszakadni a munkaadómtól, az itthon töltött idő alatt is segítettem nekik, de az eredeti pozimba nem hiszem hogy visszavesznek (tudom hogy kötelező, de hát a törvény az nem életbiztosítás sajnos).

Első probléma: GYED alatt vállalkozni
ennek jártam utána, lássuk
10-ből 9 site-on állítják hogy nem lehet. Az első gyerekemnél a bérszámfejtőnk még azt is állította, hogy ne is tőzsdézzek gyes mellett, mert még onnan származó bevételem sem lehet. A könyvelőnk meg azt mondta, mikor Bt beltagja akartam lenni, hogy no way.
No ezt én nem nagyon fogadom el, keressük meg akkor hogy lehet.

Jogi és adófórumok, jogász és könyvelői vélemények, amiket összegyűjtöttem, és bizton állítom, lehet bizony TGYÁS és a GYED mellett vállalkozást indítani. Egyéni vagy társas vállalkozást, korlátolt vagy korlátlan felelősséggel. Sőt, osztalékjövedelmem, vagy egyéb külön adózó jövedelmem is lehet. (haragszom a bérszámfejtőnk félrevezetéséért).

Akkor kezdjük

Sok téma foglalkoztat. Mindig más. Ami aktuális az életemben. Hol magánéleti, hol szakmai, hol egészséges életmóddal kapcsolatosan. Ilyenkor leginkább az internetre támaszkodom a téma kivesézéséhez, pro-kontra információk gyűjtéséhez. Ilyen volt pl. a candidadiétám több mint tíz éve, vagy az első gyermekemmel való várandóság, a gyed-gyes igénylés, ingatlan vásárlás, adóoptimalizálás, lúgosítás és sorolhatnám. Nem sajnálom az időt a rengeteg oldal, blog, fórum könyv átolvasására. Rendszerint csatlakoztam is az adott témában indított fórumokhoz, ahhol szerintem a leginkább ki lehet beszélni a dolgokat. Csakhogy ezeket már nem igen tudom újra fellapozni, mert vagy annyira régen voltak, vagy már el is felejtettem hol vannak. Szóval gondoltam jó lenne egy saját fórum, ahhol bármikor megtalálom a számomra fontos, vagy valaha fontosnak vélt infokat. Nos, ezt a blogot szánom erre a célra. Vagyis hogy az összevadászott tudást egy helyen tároljam, ami a jövőben másoknak is hasznos lehet, ne kelljen mégegyszer utánajárnia. Ugyanakkor persze jó lenne, ha mások is segítenének hozzászólásukkal bővíteni a látókörömet egy-egy aktuális probléma kapcsán.

Közben persze szépen kikerekedik az életem sztorija, gondolván az utókorra. Hiszen ezért blog, nem igaz?....